måndag 20 april 2009

London

London är alltid trevligt. Vi möttes av 16 grader varmt storstad och hela resan flöt på bra i ett lugnt och behagligt tempo. Tåg byte till tunnelbana. Värden hittade oss vid stationen i East Putney och då hade resan tagit lika lång tid som en arbetsdag från dörr till dörr.

Hela London blommade och rapsfälten stod gula och fina. Det kändes mycket märkligt då inget av dessa ens har en antydan till blommning hemma. Kinesiska körsbärsträd började att tappa blommorna och kastanjen hade stora gröna blad och även den blommade. Vi andades vår.
Fredagen innebar shopping dag för oss. Genom att strunta i tunnelbanan och ta bussen in till Londons inre city så fick jag chansen att visa KM lite mysiga ställen. Vågar inte skriva hur många gånger jag har varit i London, men vi kan säga att jag hittar rätt bra för att inte har bott där någon längre period =).
Vi klev av utanför Harrods och spanade in pälsklädda damer med egen chaufför svepa in i butiken. Undra varför de inte har något stickat på sig? Lite lunch på en trevlig italiensk restaurang och så var det dax för min passion. Jag hade hittat Patricia Roberts affär på nätet och insåg att den låg mycket nära Harrods och var bara tvungen att bege mig dit. Tala om fina garner, kaschmere, angora och lammull, allt handfärgat och tillverkat i Storbritanien. Köpte även brunt bomullsgarn som ska bli en kofta.


Lycklig garnägare till en lyxpåse. Allt garn lades i plastpåsar och sedan i den limegröna påsen. Lyckan är fortfarande total kan meddelas. ( Frisyren för dagen är rätt platt då det låg ett lätt duggregn i luften. )

Lördagen bjöd istället på strålande 20 grader och sol. Vi tog en långpromenad med värden och pratade pratade och pratade. Att det kan finnas så mycket att tala om. Vi hamnade i en mysig bakträdgård på en pub och åt lite lunch innan vi skulle gå till ett stort nybyggt affärscentrum.

Det fanns allt och lite till där. Tex en affär där allt kostar 1 pund. Ja, jag menar allt. Det var inte heller några dåliga varor utan vädigt bra ljus, servetter, shampoo, bodylotion av kända märken. Verkligen galet att allt kostade 1 pund. Vi fyndade lite saker som vi inte hade tänkt köpa från början. Men vana resenärer som vi är =) så hade vi en extra väska med oss ifall det skulle bli så att vi shoppade en del.
4 dagar gick fort. Sprang in och ut i några andra butiker som hade garn och sygrejer, men inget som jag fastnade för. Hittade en bok om virkning samt lite tidningar som inte finns i Sverige.
Tur och retur London går fort och jag råder de som åker dit att kolla upp öppettider innan man kommer till London. Två butiker som jag kollade på innan vi lämnade Sverige hade inte ens öppet denna helg, det har ju varit påsk och skolbarnen i England har 2 veckors skollov runt påsk. Sådant där bra att veta.





2 kommentarer:

Sanna T Sköld sa...

Såå härligt med London!!! Lite avis är jag nog.
Lyxpåse inte helt fel heller. Något att klappa en tid framöver.

Jag har tittat på min tivoli i helgen. Dock inte stickat.

kram
Sanna

Inger sa...

Låter som några riktigt behagliga dagar.Här har det ju varit betydligt kyligare.Säkert lyxigare garnklappning än den jag var på,fast jag är rätt nöjd jag också.